fallback

Как бюрокрацията заради войната в Украйна парализира търговското сърце на Европа

Хиляди транспортни контейнери се проверяват, за да се избегне нарушение на санкциите, което блокира терминалите

08:57 | 02.04.22 г. 13

Обикновено нидерландското пристанище Ротердам работи като добре смазана машина: стотици кораби идват и си отиват всеки ден, а десетките хиляди контейнери, които се товарят и разтоварват от тях, поддържат европейската икономика, пише Bloomberg.

Санкциите срещу Русия обаче парализираха хиляди транспортни контейнери, казва генералният мениджър на пристанището в интервю.

Той дава уникален поглед за начина по който мерките срещу Москва нарушават работата на туптящото сърце на реалната европейска икономика.Контейнерите обичайно са с размери от 20 или 40 фута и пътуват за различни дестинации в Русия. Всички те се инспектират внимателно, за да се уверят пристанищните власти, че ако ги изпратят, няма да нарушат западните санкции, казва главният изпълнителен директор на пристанище Ротердам Алард Кастлейн.

Множество агенции обръщат голямо внимание на корабите, идващи от Русия, а голям брой контейнерни терминали и корабни компании казват, че вече няма да обработват товари, предназначени за засегнатата от санкциите страна, след нахлуването в Украйна.

„Можете само да си представите кошмара, който произлиза от това“, казва Кастлейн.

И преди войната глобалните вериги за доставки като цяло - и в частност в индустрията за контейнерните превози, едва успяха да преодолеят хаоса, причинен от Covid-19.

От хилядите пратки на всеки пристигащ кораб „няколко десетки или стотици може да са предназначени за Русия“, казва директорът на пристанището. „Тях ги отделяме и след това правим физически проверки на контейнерите, преди да бъдат пуснати", допълва той.

„Това упражнение създава ограничения във веригата на стойността по отношение на физическо пространство, работна сила и време“, допълва той. Според него в момента в пристанището има 4 500 контейнера, които са отделени за инспекция. „Опитваме се да запазим този брой възможно най-малък, защото самата площ, с която разполагаме, е ограничена“, пояснява той.

Кастлейн казва, че пристанището е готово да създаде свободен капацитет, ако броят на свързаните с Русия контейнери доведе до пълна блокада на терминалите. „Терминалът Euromax има капацитет за разширяване и в крайна сметка може и да го използваме", допълва той.

Руският бизнес е значителна част от операциите на пристанището, като от приблизително 470 млн. тона, претоварвани през съоръженията всяка година, около 13% са изпратени към Русия.

От всички контейнери, минаващи през тях, 10% са свързани по някакъв начин със страната, която изнася стоки като стомана, мед, алуминий и никел през нидерландския хъб. Значителна част от общия обем на пристанището е свързана с енергията.

В момента около 30% от руския суров петрол, 25% от втечнения природен газ и 20% от петролните продукти и въглищата се внасят през пристанището в Ротердам, според уебсайта на порта. Няма официална забрана за закупуване на руски енергийни стоки, но европейските правителства и компании избягват тези доставки и „това има цена“, според Кастлейн.

„Голяма част от рафинериите в тази област са настроени специално за обработка на руски суров петрол“, което означава, че дори ако доставките могат да бъдат заменени, ефективността и добивът на гориво може да не са същите, казва той.

Нидерландското правителство предприема мерки за увеличаване на капацитета за внос на втечнен газ в страната в краткосрочен план. Капацитетът на терминала за втечнен природен газ в пристанището, който се управлява от Nederlandse Gasunie и Koninklijke Vopak NV, се очаква да се увеличи с 30%-40% преди края на годината, посочва Кастлейн.

Енергийните проблеми обаче далеч няма да са приключили, дори и тогава.

Ако европейските страни откажат да се съобразят с руските искания да плащат в рубли за природен газ – повечето от който се доставя директно на континента, и след това Кремъл спре износа на енергия, „много лесно можем да изпаднем в тежко положение буквално за една нощ", казва шефът на пристанището. „Газовите хранилища не са пълни, така че още не сме излезли от проблемните води“, предупреждава той.

Още новини четете на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:40 | 13.09.22 г.
fallback
Още от Европа виж още